věk, který je méně systematický, bezstarostný vůči pravidlům, je schopen
se daleko pružněji přizpůsobovat podmínkám.
Vnímání času
Rozdílné vnímání času je velmi důležitým faktorem pro funkci týmu.
Odlišné pracovní tempo, jiné biorytmy, řešení dalšího problému až po vy–
řešení předchozího či naopak řešení více věcí najednou to vše může ně–
kterým členům vadit a brzdit je ve výkonu.
Jako příklad lze uvést studenty z programu Erasmus, kteří studují psy–
chologii na Univerzitě Karlově. Finové sedí připraveni na seminář s časo–
vým předstihem a studenti zejména románských kultur přijdou se značným
zpožděním. Další půl hodinu se dostávají do tématu a ptají se na otázky, kte–
ré se běžně zodpovídají v úvodu. Nutno podotknout, že běžný seminář trvá
hodinu a půl. Dotýkáme se zde problému, zda nepodléháme kulturním stereo–
typům a nepřisuzujeme nedochvilnost určitým kulturám. Když jsme společně
se studenty o problému nedochvilnosti diskutovali, románští studenti vysvětli–
li, že jejich biorytmus je odlišný a nejsou schopni dorazit tak brzy ráno.
Odměňování a status
I dichotomie individualismu a kolektivismu se projevuje v rámci organi–
zace např. v odměňování, což je oblast, která je klíčová pro motivaci, a tu–
díž i spokojenost zaměstnanců. V kulturách se silným individualismem je
obvyklý plat v závislosti na odvedeném výkonu („pay–for–performance“),
jedinci mají snahu vyniknout, odlišit se od skupiny. V USA se jedinci nej–
prve identifikují se svojí vlastní osobou, teprve poté s rodinou, společností,
náboženskou nebo jinou skupinou (silně individualistická kultura). Naopak
např. Japonsko je kultura kolektivisticky laděná (např. nejbližší výraz v ja–
ponštině pro „já“, volně přeloženo, je „sám mezi ostatními“) a Japonci mají
mnohem větší pocit sounáležitosti se skupinou.
Podle Hayesové (2005) je výrazný rozdíl i ve lpění na statusu. Tradiční
japonský přístup byl vždy více rovnostářský než evropský. Od všech pra–
covníků se očekával vysoký pracovní výkon nezávisle na společenském po–
stavení.
Vyjadřování emocí
Pokud v týmu spolupracují jedinci z různých kultur, zcela zákonitě
bude docházet ke kulturním nedorozuměním. Některá mohou být banální,
137
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>